Στα νησιά του Αιγαίου δεν ασχολούνται όλοι με τον τουρισμό. Υπάρχουν και κάποιοι που προσπαθούν με χίλια μύρια εμπόδια να παλέψουν με τα χίλια μύρια κύματα. Σήμερα θα ασχοληθούμε με τους κτηνοτρόφους της Αστυπάλαιας.
Η Αστυπάλαια είναι χωρισμένη σε δέκα δώδεκα μάντρες. Τι είναι η μάντρα; Μια έκταση, αρκετά μεγάλη, ας πούμε τρεις με τέσσερις χιλιάδες στρέμματα ξεραΐλας, βράχων και πέτρας. Με τη διαφορά ότι η μάντρα πάει πακέτο με καμιά διακοσαριά σιδεροκέφαλα. Τι είναι τα σιδεροκέφαλα; Ως επί το πλείστον αίγες, δηλαδή κατσίκες. Επίσης παίζει και κανένα γουρουνάκι, καμιά κοτούλα, άντε και κανένα βόδι και ίσως και ένα μικρό οίκημα.
Κάθε χρόνο οι μάντρες βγαίνουν σε δημοπρασία. Τη δημοπράτηση χειρίζεται το Φιλόπτωχον Ταμείον τσι Αστυπάλαιας. Οι φίλοι την λένε και Αστροπαλιά. Του ταμείου και της διαδικασίας προΐσταται ο παπάς του νησιού και πέντ' έξι λαϊκοί. Σαν και μας. Γιατί διαχειρίζονται αυτοί την δημοπρασία; Γιατί έτσι λέει ένα χρυσόβουλο του 1829. Υπενθυμίζω ότι το 1829 η Αστυπάλαια τύγχανε υπό Οθωμανικής διεύθυνσης. Το νησί έκτοτε λειτούργησε άλλες δυο φορές υπό νέα διεύθυνση, όμως το χρυσόβουλο παρέμεινε. Μάλλον επειδή βόλευε τον παπά.
Τις δέκα δώδεκα μάντρες λοιπόν, κάθε χρόνο τις χτυπάνε στον πλειστηριασμό κάποιοι από τους εκεί βοσκούς. Μέχρι τώρα το ενοίκιο αφορούσε στην παράδοση, κατά τη λήξη, περίπου ενός τόνου τυριού, όλου του κοπαδιού και αρκετών από τα γεννηθέντα κατσικάκια.
Έλα μου όμως που τον παπά τον κυρίευσε το, ουχί καινό, δαιμόνιο της αισχροκέρδειας! Τι έκανε ο τύπος; Έφερε κάποιους άσχετους στον πλειστηριασμό οι οποίοι χτύπησαν την τιμή. Ένα τόνο τυρί έλεγε ο ντόπιος, ενάμισυ έλεγαν αυτοί. Στο τέλος φτάσαν στους τρεις τόνους τυρί. Και επειδή η παραγωγικότητα της ντόπιας φυλής των σιδεροκέφαλων, λέγε με κατσίκα, είναι μικρή και το χορτάρι που φυτρώνει στις μάντρες ακόμα λιγότερο, τρεις τόνοι τυρί σημαίνει ότι θα ζούσε μόνο ο παπάς και οι κατσίκες αλλά σίγουρα όχι αυτοί που θα βάζαν τη δουλειά. Ήταν ακριβώς τότε που χίμηξαν οι γυναίκες των βοσκών και άρχισαν να ξυλοφορτώνουν τους παρείσακτους που ανέβαζαν τις τιμές. Αν είναι να πεθάνω από την πείνα φέτος που θα μείνω άνεργος, δεν σε σκοτώνω στο ξύλο καλύτερα;
Ο πλειστηριασμός μετά από όλα αυτά αναβλήθηκε για την επόμενη Κυριακή. Ο νέος πλειστηριασμός θα τελεσθεί του Μητροπολίτου Καλύμνου χοροπηδούντος. Ο οποίος για να κατέβει στη μαρτυρική νήσον έστειλε φιρμάνι ότι θα πρέπει να μην παρευρίσκονται στον πλειστηριασμό άτομα που δεν έχουν άμεση σχέση με τη διαδικασία.
Πήγε ο νους σας ότι εννοεί αυτούς που ανέβαζαν τεχνητά τις τιμές; Μικροί Αθώοι... Ο Επίσκοπος εννοεί, φυσικά, τις γυναίκες.
Στην πρώτη φωτογραφία κακός καιρός στην Αστυπάλαια. Στη δεύτερη, το άσπρο πρόβατο της οικογένειας, χαμένο ανάμεσα στα μαύρα που αποτελούν την εξαίρεση.
Διαβάστε επίσης: Η σύγκλιση της ψόφιας κατσίκας
Για επιστροφή στην κεντρική σελίδα της υποκειμενικής ενημέρωσης πατήστε εδώ.
Καζαμίας 2021: Gud är med oss (Ο Θεός μεθ’ ημών).
Πριν από 3 χρόνια
11 σχόλια:
χοροπηδάν και οι μητροπολίτες;
από πότε ρε κομπάντρε;
Πας καλά ρε νέος; Οι μητροπολίτες τα κάνουν όλα!!!
Ζήλεψαν και είπαν ν' αρμέξουν κι αυτοί...
Καλό ΣΚ!
Τώρα να αρμέξουν, να ξεζουμίσουν, θα δείξει! Επίσης!
Και το υπόλοιπο νησί κάθεται και κοιτάει όλη αυτή τη σεμνή εκκλησιαστική τελετή, που άνετα θα μπορούσε να λέγεται "τα ξεζου-μυστήρια"?
Κακώς!
Διότι, ένα χρυσόβουλο, αν διπλωθεί σωστά, ξέρεις τι όμορφο φραγγέλιο γίνεται?
:-)
Περιμένω με αγωνία να μου πουν τι έγινε ή τι θα γίνει. Γιατί ο ανταποκριτής μου δεν μου ξεκαθάρισε αν η επανάληψη θα γινόταν σήμερα ή αν θα γίνει την άλλη Κυριακή.
Τελικά ο μητροπολίτης δεν ήρθε, ο παπάς έκανε πίσω και τον πλειστηριασμό μάλλον θα τον κάνει ο Δήμαρχος ο οποίος, σύμφωνα με τον ανταποκριτή, είναι σοβαρός. Είδατε πως αν φωνάξει ο κόσμος (και δείρουν οι γυναίκες) ακυρώνονται τα χρυσόβουλα;
καλο ειναι πριν δημοσιοποιούμε κάτι να το διασταυρώνουμε
Οι μάντρες είναι 9 και πέρα από τις μεγάλες εκτάσεις (4000-6500στρ) διαθέτουν κτιριακές εγκαταστασεις που απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία του ποιμνίου (οι οποίες συντηρούνται απο το ιδρυμα)και από 130 εως 580 κατσικια.
η δημοπρασία γινεται κάθε 5 χρονια και δικαίωμα συμμετοχής έχουν ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΣΤΥΠΑΛΙΤΕΣ εκτός των δημοσίων υπαλήλλων , ιδιοκτητών ιδιοτικών μαντρών,κ.α.. τα παραπάνω μαζί με τους όρους δημοσιοποιούνται 1 μήνα πριν τη δημοπρασία και η όλη διαδικασία αποτελεί παράδοση δεκαετιών .
το ΕΦΤΑ διοικήται απο 7μελες ΔΣ με πρόεδρο το μητροπολητη ( 1ψήφο)και αναπληρων του ο ιερεας του Αγ.Νικολαου, στο ΔΣ μετεχει και ο εκάστοτε Δημαρχος.Οι αποφασεις του ΔΣ ειναι δημόσιες σε όλους που ενδιαφέρονται.
Ανωτατο οργανο είναι η Γενική Συνελευση. αυτο αποφασίζει για τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν το μέλλον της περιουσιας του ιδρύματος, που η ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΑΣΤΥΠΑΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.
ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΤΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΗΚΑΝ ΟΙ ΟΨΙΜΟΙ ΤΩΡΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΟΥΝ ΜΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΑΡΘΟΥΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ;
Αυτοι που παντού μιλούν και κρινουν ΑΛΛΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΑ ΚΟΙΝΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΓΙΤΙ ΔΕΝ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΟΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ .
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΕΦΤΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΟΠΩΣ ΤΟΥΣ ΛΕΝΕ.
Η ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗ ΑΥΞΗΣΟΥΜΕ ΩΣΤΕ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ( βοήθησε πολλούς και δινει δουλεια στους κτηνοτρόφους προσφέρει κοινωφελές έργο).
ΝΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΑΙ ΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΑΛΛΑΞΑΝ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΦΤΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΕ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΥΒΡΕΙΣ.
ΕΜΕΙΣ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΜΕ ΓΟΝΙΜΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΝΑ ΚΑΤΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΜΑΣ .
ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΕΦΤΑ
@ ανώνυμο
Οι δυνατότητες διασταύρωσης είναι δυστυχώς περιορισμένες. Αν αδίκησα κάποιον λαϊκό ή τον παπά, ζητώ συγνώμη. Παρόλα αυτά πιστεύω ότι στην ουσία της η ανάρτηση είναι σωστή. Γιατί σκοπός είναι όχι να έρθει σε σύγκρουση με τους διεκδικητές αλλά να δείξει το αναχρονιστικό ενός συστήματος. Στα συμπεράσματα που γράφεις με κεφαλαία, εννοείται ότι με βρίσκεις σύμφωνο.
ο ανταποκριτής θα πρέπει να αναφέρει και οτι η δημοπρασία του ΕΦΤΑ είναι ο τόπος επίλυσης πρωπικών διαφωρών μεταξύ των Αστυπαλαιων, γνωστή η φράση "θα σε βρω στη δημοπρασία..", εδω ξεπληρώνονται οι βεντέτες μεταξύ οικογενειων. Και οι κάτοικοι μαζευονται ως αρχαίοι Ρωμαίοι στην αρένα για να απολαύσουν τους μονομάχους που χτυπιούνται μεχρι τελικής πτώσεως με την επιτροπή δημοπρασίας να μην μπορεί να βοηθήσει απειλούμενη οτι παρεμβαίνει στη δημοπρασία, απο τους ίδιους τους μονομάχους .
και όταν τελειώσει η μάχη φεύγουν ευχαριστημένοι οι κάτοικοι που είδαν το θέαμα και θα έχουν αντικείμενο συζήτησης στα καφενεια.
Ο νικητής απολαυβάνει την ευφήμερη νίκη του, που τελειώνει μόλις συνειδητοποιήσει πόσα θα πρέπει να πληρώνει . Αυτό καλείται ο Αστυπαλίτικος λαός να αλλάξει, ο παπας ή ο μητροπολίτης μόνοι τους δεν μπορούν να το αλλάξουν
Και αν δεν το είπε ο ανταποκριτής, το είπατε εσείς! Ενώ αν δεν είχε γίνει αυτή η ανάρτηση δεν θα το είχε πει κανείς...
Δημοσίευση σχολίου